Als je succesvol wilt ondernemen, kies je de klant waar je het liefst mee wilt werken. “Eh, is dat niet te mooi om waar te zijn?”, hoor ik je denken. Nou nee, dat is het zeker niet. Ik leg het uit.
Jij moet allereerst blij worden van jouw onderneming. Anders verlies je de drive om er iets succesvols van te maken. Dus werk je het liefst met een klant waar je echte voldoening uit haalt. Maar dat is het niet alleen.
Stel nu eens dat je deze klant door en door kent? Weet wat zijn of haar situatie is en waar diegene mee zit? Dan ben jij in staat om heel gericht posts, blogs of e-mailings te schrijven waar je diegene echt mee raakt. Want als iemand zich echt aangesproken voelt en zich volledig in jouw teksten herkent, zal diegene tot interesse overgaan.
Het is daarom heel belangrijk om een helder profiel te hebben van jouw favoriete klant en daar volledig op te focussen. Jij bent blij met wie je werkt en je kunt heel gericht ondernemen. Ik noem het een win-win situatie.
En toch komt er meestal weerstand als ik zeg dat je moet kiezen. En dat klinkt als volgt:
Als ik meer klanttypes aanspreek met een breed aanbod, heb ik toch meer kans op klanten?
– Nee. 90 procent van alle klanten willen geholpen worden door een echte expert. En als je je met jouw marketing op verschillende klanten met verschillende behoeften richt, bereik je nooit een expertstatus. Ook wordt je berichtgeving zo uiteenlopend qua boodschap, dat je niemand echt raakt en bij niemand blijft hangen. Dus de kans op klanten wordt juist kleiner.
Als ik voor 1 favoriete klanttype kies, dan wordt het toch saai?
– Nee. Want ook al kies je voor een bepaald klanttype, je houdt toch de verschillen. Als je bijvoorbeeld een stylist bent voor ambitieuze zakenvrouwen met een maatje meer, dan heb je daarbinnen nog genoeg verschillende vrouwen die voor variatie zorgen.
Het voelt niet goed om mensen weg te sturen die niet in het favoriete klantprofiel passen!
– Wegsturen? Dat hoeft helemaal niet! Het wil niet zeggen dat je anderen niet mág helpen. Het gaat erom dat je in je marketing een keuze maakt, zodat je er impact mee maakt en klanten binnenhaalt. Maar als iemand anders zich aandient met een compleet ander soort vraag en je vindt het leuk om diegene te helpen… gewoon doen!
Maar ik snap het. Ondanks dat kiezen voor je favoriete klant essentieel is voor een succesvol bedrijf, is het nog knap lastig om hier een goed profiel van te maken en goed de behoeften van diegene in kaart te brengen. In mijn programma ‘Een succesvolle business met een onderscheidend merk, komt dit uitgebreid aan bod en gaan we jouw favoriete klant compleet vormgeven. Ook leer je hoe je met de juiste marketing zichtbaar wordt bij deze klant, zodat ze bij je willen horen en van je diensten gebruikmaken.