fbpx

“Hoe start ik met een blog?! Ik zit al minuten te staren naar een leeg scherm maar ik weet totaal niet wat ik moet schijven…” is wat ik regelmatig hoor om mij heen. Veel weten namelijk al dat een blog de perfecte manier om jouw doelgroep naar je website te halen en een band met ze op te bouwen. Bovendien kom je door het regelmatig schrijven van blogs hoger in de ranking van zoekmachines als Google. Zo raak je steeds vaker opgemerkt en valt de keuze eerder op jouw producten en diensten. Hieronder heb ik wat stappen voor het schrijven van een blog voor jou op een rijtje gezet. Want ook jij kan dit! Zeker weten.

 

1. Wie is jouw doelgroep

Het is voor het bepalen van jouw schrijfstijl en de inhoud van je blog erg belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Vaak helpt het om een type persoon te visualiseren die jouw producten of diensten afneemt. Probeer in zijn of haar beleving te duiken. Omschrijf voor jezelf wat voor type persoon het is: qua werk, inkomen, activiteiten, leeftijd, enzovoort. Als dat helder is, heb je al een vette stap in de goede richting gemaakt.

2. Wat hebben zij aan de informatie uit jouw blog

Als je je goed inleeft in de persoon voor wie jij schrijft, kom je sneller achter wat die persoon wilt weten. Je weet vast van alles te vertellen in jouw blog, maar houd er rekening mee dat je schrijft voor de lezer. Wat heeft diegene eraan, wat lever het hem of haar op? Wat is het probleem bij die persoon waar jij de oplossing voor hebt?

3. Het doel van jouw blog

Bepaal wat je met deze blog wilt bereiken. Wil je dat ze meer kennis hebben van jouw producten en dat ze positief tegenover jouw producten staan? Wil je bereiken dat ze in contact met jouw komen of producten afnemen? Het schrijven van een blog is meestal kennisdeling, maar verlies het commerciele aspect niet uit het oog als je een bedrijf hebt.

4. Focus!

Hou het bij 1 onderwerp. Draag jouw mening over dit onderwerp duidelijk uit en gebruik hierbij goede argumenten. Als je moeite hebt met het vinden van een duidelijk onderwerp, denk dan weer aan het ‘probleem’ bij de doelgroep die jij kunt oplossen. Waar lopen ze tegenaan? Kennen ze jouw product of bedrijf nog niet en hebben ze daar iets aan? Waarom is het relevant?

5. No pushing

Jij weet alles van jouw product of dienst en vertelt daar heel graag over. Maar wees nooit te dwingerig/verkoperig in toon. Vertel op een enthousiaste, positieve manier hoe ze beter worden van jouw dienst of product. Richt je altijd op de oplossing!

6. Don’t forget SEO

Wil jij hoger in ranking komen bij zoekmachines als Google? Gebruik dan relevante keywords/zoekwoorden/zoekzinnen in jouw blogtekst waarop de doelgroep zoekt naar een antwoord op hun probleem. Gebruik deze zoekwoorden sowieso in de kop, in de 1e alinea en als tussenkop. Ook weer niet teveel! Want overdaad ziet Google als iets negatiefs. Bovendien gaat het er altijd om dat je tekst gewoon lekker leest. Gebruik je WordPress? Dan is Yoast een handige plugin om je SEO mee in te richten.

7. Gewoon beginnen

Nou, daar zit je weer achter je laptop. Al een stukje wijzer met bovenstaande punten. Misschien zit je nog steeds met je handen in het haar omdat je niet weet hoe je met een tekst moet beginnen. Heb je een onderwerp? Zet dan de vraag die de klant zou hebben eens op papier. En vervolgens jouw oplossing. Dan heb je in ieder geval iets op papier dat je uit kunt bouwen. Al het begin is lastig. Maar voor je het weet, heb jij een fantastische blog geschreven. En de volgende keren gaat het steeds makkelijker. Hieronder volgt een stukje opbouw.

8. Een titel die prikkelt

Een prikkelende, korte titel bepaal je het beste als je de blog hebt geschreven. Dan heb je meer inspiratie omdat de inhoud helemaal helder is. Denk sowieso aan die zoekwoorden (SEO)!

9. En een inleiding die smaakt naar meer

Nu begint het echte werk. Hier bereid je je lezer voor op wat er gaat komen. In een paar korte zinnen beschrijf je de achtergrond van jouw onderwerp en geef je indirect weer wat de lezer kan verwachten. In de inleiding spoor je de lezer aan om de rest van jouw blog te lezen. Je licht bijvoorbeeld al een tipje van de sluier op van het antwoord op een vraagstuk van de lezer.

10. Get to the point

Jij bent de expert, de specialist… maar de verleiding is vaak groot om behoorlijk uit te wijden over een bepaald onderwerp. Probeer de lezer niet te overladen met tekst, maar richt je op wat hij werkelijk moet weten. Kom snel tot de kern.

11. Gebruik alinea’s met pakkende tussenkopjes

Online lezen is vermoeiender dan vanaf papier. Hou het daarom liever kort en krachtig. Deel je tekst op in alinea’s van maximaal 100 woorden en gebruik voor de alinea een tussenkopje. Een tussenkopje kan zelfs 1 woord zijn, als het maar slaat op de alinea. De alinea’s zelf bevatten een onderbouwing van wat je in de inleiding schetst.

12. Beeldmateriaal… check!

Wissel je tekst af met beeldmateriaal. Afbeeldingen geven rustpunten in je blog, maken het prettiger leesbaar en laten je tekst spreken. Geef ook je afbeeldingen een naam. Het liefst met een belangrijk zoekwoord erin verwerkt. Dit helpt ook aan een betere ranking!

13. Gebruik een actieve schrijfstijl

Vermijd werkwoorden als worden, zullen en kunnen als vervoeging. Schrijf bijvoorbeeld: ‘wij doen dit’ in plaats van ‘wij zullen dit doen’.

14. Maak links naar andere content

Je maakt hierdoor een verdiepingsslag en komt bovendien hoger in de ranking van zoekmachines. Overdrijf dit overigens niet. De tekst moet wel prettig leesbaar blijven en je wilt niet dat de lezer te vaak wordt onderbroken.

15. Bronvermelding, never forget

Maak je gebruik van tekst of fotografie van anderen? Vraag dan om toestemming. En verwijs dan altijd naar ze, in de tekst of via een link.

16. Controleer je spelling

Een spelfoutje is op zich geen ramp, maar het komt professioneler over als je foutloos schrijft en wat regels kent. Daarom hebben wij hier nog wat taaltips voor je.

17. Sluit af met een ‘call-to-action’

Wat was ook alweer het doel van jouw blog? Wil je mensen aanzetten tot actie? Kom daar in de laatste alinea nog eens op terug. Laat ze abonneren op je nieuwsbrief, je instagram volgen of misschien zelfs producten aanschaffen.

Ik hoop dat je iets aan deze stappen hebt gehad. Wil je eens samen om tafel om over bloggen te sparren of om onderwerpen te bespreken? Neem dan snel contact met mij op. Succes!