fbpx

Wat leek dat toch heerlijk he, die vrijheid als ondernemer. Lekker zelf je tijd indelen, alles zelf bepalen, met toffe klanten werken die helemaal blij de deur uitgaan… Ik zie je nog lekker wegdromen toen je voor jezelf wilde beginnen.

Nu weet je wel beter. Want hoe zit het eigenlijk met je administratie? Heb je je bonnetjes al bij elkaar voor dit kwartaal? En heb je verder al gewerkt aan je bedrijf, naast die leuke opdrachten? Ben je lekker druk met het werven van nieuwe klanten? Hou je je social media consistent bij? Heb je onlangs nog blog geschreven of je website een update gegeven? En hoe zit het met een bedrijfsplan gemaakt om te groeien als zelfstandige?

Je weet dat het allemaal moet, maar het kost je ontzettend veel moeite. En tijd, heel veel tijd! Hierdoor loop je vaak vast en blijven de dingen liggen die je niet kúnt laten liggen als je echt verder wilt groeien met je onderneming.

Ik weet dat je kosten wilt besparen. Daarom doe je alles zelf. Maar de kans is groot dat als je een paar dingen wel uitbesteedt, eindelijk ruimte hebt om door te pakken met je bedrijf. Hieronder twee zaken waarmee ik tijd heb gekocht en daarmee investeer in groei en inkomen.

De administratie

Waarschijnlijk heb je al een boekhouder in de arm genomen voor de jaarrekening. Helemaal goed, want veel van ons zijn niet echt de meest briljante personen als het om de financiën gaat. Ik heb laatst besloten om de complete administratie uit te besteden en te werken met een goed e-boekhoudprogramma. Wat scheelt dat enorm in tijd en ergernis! 

Als ik een bonnetje krijg van een aankoop hoef ik alleen maar een foto te maken en het staat al in mijn systeem. En facturen die ik over de mail krijg, sla ik daar ook gelijk in op. Ook maak ik mijn facturen direct in het systeem aan. Mijn zakelijke rekening is daaraan gekoppeld en mijn boekhouder kan het ook gelijk zien. Die maakt vervolgens de aangifte. Stressloze administratie gegarandeerd. Vraag je boekhouder met welk programma hij/zij werkt en wat dit voor jou kan betekenen.

De schoonmaakster

Ja, ik heb een schoonmaakster voor mijn woonhuis. En wat is dat een enorme aanwinst! Meestal was ik op de dag dat ik eigenlijk aan mijn bedrijf moest werken bezig om alles weer spik en span te krijgen. Want in het weekend wilde ik natuurlijk ontspannen (en heel af en toe een beetje sporten ;-),  zoals ieder ander mensch. Nu plan ik die dag helemaal in voor werkzaamheden aan mijn bedrijf. Mijn hoofd is leeg en die blogs rollen er zo uit. En hey, ik zeg eerlijk, ik heb sowieso een broertje dood aan dat schoonmaken. Dus win-win situatie!

Maar ook goed plannen levert je ontzettend veel tijd op

En dat is gratis en voor niets. In mijn training ‘Een succesvolle business met een onderscheidend merk’ komt dat uitgebreid aan bod. Want als je niets plant, krijg je nooit die succesvolle business waar je ooit van droomde.

Als je met de training klaar bent, weet je precies wat je moet doen, wanneer en waar. Zodat je eindelijk die toffe klanten krijgt en een lekker inkomen.